ARTIST STATEMENT

Daniel O'Sullivan

There is a power in painting, that I can not explain



When I'm scraping, pushing, pulling and mixing oil paints on a canvas, the paint starts to tease and play. Then sometimes, not always (and not as often as I would like) something magical happens.

 

I have always admired traditional oil painting and portraiture, I have been especially intrigued how a simple brushstroke that represents something, may be more powerful than a very detailed painting.

I try to challenge some of the traditional ideas of the oil portrait painting, I try to avoid mixtures and nonessential strokes, avoiding traditional tricks and techniques. I enjoy challenging the viewer their interaction with a "portrait" and with the paint and the painting.

My current work is an attempt to put the viewer in a direct relationship with the paint and the painting as an object in itself. The infinite possibilities that a face has; its textures, its folds, its flesh tones and its movement. Simply move an eye to completely transform the balance of a composition, its aggressiveness or timidity. I try to convey through the painting an empathy, warmth and something more than the mere observation of a face.

 

All this happens in the process of creating the painting, in each one. I can easily see when it starts to be more than just an image, when it starts to become something magical.

I can identify when its said: "When its going well, I feel like the painting starts to breathe right in front of me. When this happens, then I know I 'm going in the right direction and almost done."

 

Someone told me many years ago that oil painting in art is dead. I know its not dead, I've seen it live and breathe right in front of me.

Hay un poder en la pintura que no puedo explicar



Cuando raspo, mezclo, y echo el óleo sobre el lienzo, la pintura comienza a jugar… entonces es cuando a veces, y sólo a veces (no tanto como quisiera), sucede algo mágico.

 

Siempre he admirado la pintura al óleo tradicional y el retrato; me he sentido especialmente intrigado por cómo un simple brochazo muestra algo que puede ser más poderoso que una pintura llena de detalles.

Pretendo desafiar algunas ideas tradicionales del retrato al óleo, intentando evitar las mezclas y las pinceladas no esenciales, y los trucos y técnicas convencionales. Disfruto desafiando al espectador, en su interacción con el "retrato", con la pintura y con el cuadro.

Trabajo en un intento de colocar al espectador en una relación directa con la pintura y al cuadro como un objeto en sí mismo. Las infinitas posibilidades que tiene un rostro: sus texturas, sus pliegues, sus carnaciones y su movimiento posibilitan que con sólo mover un ojo, se pueda transformar por completo el equilibrio de una composición, su agresividad o su intimidad. Busco transmitir a través de la pintura, una empatía, una calidez, de algo más que la simple observación en sí misma.

 

Todo esto ocurre en el proceso de creación de la pintura, en cada imagen. Veo fácilmente cuando empieza a ser algo más que una simple imagen, cuando empieza a ser mágica.

Me identifico cuando dicen: "Cuando va bien la pintura, siento como que empieza a respirar justo delante de mí. Cuando esto empieza a ocurrir, entonces sé que voy en la dirección correcta y que casi está terminado."

Alguien me dijo hace muchos años que la pintura al óleo en el arte había muerto. Yo sé que no ha muerto, la he visto vivir y respirar justo delante de mí.

Contact me at daniel@osullivan.es